< Tilbage
Skriv den bedste SMS-besked til dine kunder

Guide til den perfekte SMS-besked

26

.

Oct

2023

0 min læsetid

SMS-kanalen er virkelig effektiv for dig, der vil have dit budskab set af målgruppen inden for kort tid. Det skyldes blandtandet den gennemsnitlige åbningsrate på 98 % samt det at en SMS ofte bliveranset for at være vigtig og noget, der skal reageres på.

Men hvordan skriver du så den perfekteSMS-besked, der både fanger læserens opmærksomhed og leder til den ønskedehandling? Det får du svaret på herunder.

Sådan skriver du den perfekte SMS

Der findes ikke en gylden formel, som sikrer, at dine modtagere altid reagerer på dine SMS-beskeder – desværre. Allemålgrupper og alle modtagere er forskellige, og derfor skal du naturligvisaltid sørge for at kommunikerer på en måde, som tiltaler lige præcis dine modtagere.

Der er dog 8 retningslinjer for SMS-tekster, som du kan følge for at øge chancen for, at modtagerne reagerer positivt på dine beskeder. Dem gennemgår vi her.  

1. Vær tydelig og præcis

Overskrider du 160 tegn, fylder (og koster) din tekst altså 2 SMS-beskeder osv. Så selvom vores moderne telefoner er i stand til at flette flere beskeder sammen, så de hos modtageren ligner én, er der altså god grund til at holde dine beskeder korte.

Læs også: Hvormange tegn må en SMS indeholde?

SMS’ens naturlige begrænsning betyder, at modtageren hurtigt skal kunne overskue teksten og afkode budskabet, ellersbliver der blot lukket ned for beskeden igen uden handling. Skriv derfor klart og uden for meget fylde, og sørg for at din pointe med beskeden træder tydeligt frem.

Billede af to SMS-beskeder. En med et langt og utydeligt budskab og en med et kort og præcist budskab.

2. Skab eksklusivitet og urgency

Hvis du bruger SMS til salg og tilbud, vil formuleringer som "eksklusivt", "tidsbegrænset", "kun i dag"eller "så længe lager haves" skabe en følelse af hast, og det øgersandsynligheden for, at modtageren reagerer hurtigt på din besked.

Skal du invitere til events eller dele vigtige informationer, som kræver svar, bør du desuden give en konkret deadline, f.eks.”Svar tilbage inden kl. 12” eller ”Tilmelding skal ske senest mandag”. En konkretfrist for dit budskab, betyder større sandsynlighed for, at du får et (hurtigt)svar fra dine modtagere.

Dermed ikke sagt, at du skal bruge denne strategi i alle kampagner, da det kan risikere at udvande effekten over tid. Gør brug af urgency når du faktisk har en deadline eller det giver særligt god mening for budskabet.

Billede af to SMS-beskeder. Én som gør brug af urgency og én uden

3. Klar CTA

Hvis du vil have modtageren til at reagere pådin besked, skal det være tydeligt, hvilken handling du ønsker, de udførerefter at have læst beskeden. Der skal altså være en klar CTA (Call to Action).

Skal modtageren f.eks. trykke på et link,benytte en kode i butikken, svare tilbage eller noget helt fjerde? Det ervigtigt at gøre det tydeligt og let at forstå, samt så nemt som muligt atudføre den ønskede handling. Det kan du f.eks. gøre ved hjælp af links i SMS.

Billede af to SMS-beskeder. Én uden en klar CTA og Én med en klar CTA

4. Personaliser

Har du adgang til det, så brug gerne modtagerens fornavn eller andre oplysninger om præferencer og adfærd. Det gør beskeden mere personlig og relevant for modtageren, og øger chancen for, at vedkommende engagerer sig med din besked.

Der er mange måder, du kan arbejde med personalisering. Herunder får du et par eksempler.

#1 Indflet modtagerens navn

De fleste vil have adgang til modtagerensfornavn. Hvis du ikke allerede indsamler navne sammen med dine SMS-permissions, bør du begynde på det. At inkludere modtagerens fornavn er nemlig en af de letteste måder at skabe en mere personlig forbindelse igennem din besked.

#2 Brug købs- og adfærdshistorik

Har du adgang til modtagerens historik med din virksomhed, f.eks. hvad de tidligere har handlet eller hvilke sider på din hjemmeside, de ofte besøger? Så kan du bruge denne information, til at personliggøre dine SMS’er yderligere og ikke mindst sikre relevans formodtageren. Du kan f.eks. sende en besked, når der er tilbud på deres favoritprodukter eller hvis en udsolgt vare, modtageren har udvist interesse for, er tilbage på lager.

#3 Fødselsdagshilsen

Kender du din modtageres fødselsdag? Så send dem en fødselsdagshilsen. Det vil de fleste værdsætte, særligt hvis den kommer med en lille gave. En fødselsdags-besked er altså en rigtig fin måde at skabe et bedre forhold mellem dig og dine SMS-modtagere.

Billede af to SMS-beskeder. Én uden personaliseret indhold og en med personaliseret indhold

5. Fokus på værdiskabelse

Hvis du ønsker at fastholde dine SMS-følgere, er det afgørende, at dine SMS-beskeder skaber værdi for modtageren - ellers risikerer du, at de afmelder sig igen. Hold på dine SMS-abonnenter ved at sende beskeder med informationer, de ikke kan få andre steder. Det kan f.eks. være eksklusive SMS-tilbud, invitationer til events, nyttige påmindelser eller spændende konkurrencer.

Billede af to SMS-beskeder. Én uden nyttige informationer og en med nyttige informationer

6. Husk lovgivning

Som med de fleste andre kanaler, er der også SMS-lovgivning, som du skal følge.

Hvis du sender SMS-beskeder med markedsføring, er det lovpligtigt at du først indhenter korrekt samtykke (tilladelse) til at sende beskederne. Derudover skal dine SMS-modtagere også altid havde nem adgang til at trække deres SMS-samtykke tilbage igen. For eksempel ved hjælp af et afmeldingslink. Vi har gjort det nemt at bruge linkafmelding i SMS, se hvordan i vores Guide til linkafmelding i SMS.

Billede af to SMS-beskeder. Én uden afmeldingslink og én med afmeldingslink.

Du kan læse reglerne for elektroniskhenvendelse med markedsføring for øje i markedsføringsloven (kapitel 3). Er du i tvivl om de lovmæssige krav for at sende SMS-beskeder, bør du altid søge juridisk rådgivning.

7. Timing

Timing kan være helt afgørende, når det kommer til god SMS-kommunikation. Derfor bør du overveje, hvornår dine modtagere er mest modtagelige over for det budskab, du deler på SMS. Deler du f.eks. et dagtilbud, så send det om morgenen. 

Det er også en god idé at overveje hvilke tidspunkter på dagen, dine modtagere er mest aktive, og så sende dine beskeder der. Har du en webshop, kan du f.eks. undersøge, hvornår på dagen/ugen/måneden der er flest besøgende på dit site. Brug den viden til at time dine udsendelser.

Vær desuden opmærksom på tidszoner, hvis du sender internationalt.

Læs mere om timing i artiklen: ”Hvornår skal man sende SMS-beskeder?”.

Billede af to SMS-beskeder.

8. Test, test, test

Når du arbejder med SMS-kommunikation, bør du løbende teste dine udsendelser. Det kan tage tid at teste, men på den lange bane kan det også have stor betydning for dine SMS’ers performance, og dermed hvorvidt de har den ønskede effekt hos modtagerne.

Det kan bl.a.være relevant at teste på:

- Timing

- Frekvenser

- Budskaber

- CTA’er.

Du bør kun teste på ét element af gangen, og gerne teste samme funktion flere gange for det mest retvisende resultat. Overvåg og analysér løbende dine SMS-kampagnerspræstationer, og find frem til hvad der fungerer bedst for jeres virksomhed og jeres målgruppe. Brug den viden til at finjustere dine beskeder og optimere din strategi løbende.

Billede af to ens SMS-beskeder, hvor der testes på hvilket tidspunkt de bliver afsendt.

Pas på med…

Nu ved du, hvad du bør gøre, hvis du vil skrive en god SMS. Lad os runde af med tre ting, som mange bruger i deres SMS’er, men som du bør overveje en ekstra gang.

Forkortelser

Fordi SMS-formatet har en naturlig begrænsning i antallet af tegn, kan det være fristende at benytte forkortelser. Det bør du dog gøre med stor forsigtighed, da du aldrig kan være sikker på, at dine modtagere kender forkortelsernes betydning.

Bruger du mange forkortelser, risikerer du desuden at din tekst kommer til at ligne spam, og at modtageren i stedet irriteres over den forkerte grammatik. Faktisk viser tal, at der gennemsnitligt er 44 %, der vil afmelde sig, hvis en SMS-besked har grammatik- og stavefejl.

Billede af to SMS-beskeder. É med mange forkortelser og en uden forkortelser.

Overdrevet tegnsætning

En SMS-besked er som udgangspunkt simpel. Deter f.eks. ikke muligt at understrege eller markere ord, som det er ved andre formater. Derfor kan man bruge store bogstaver og tegnsætning til at tydeliggøre pointer eller lægge tryk på særlige ord.

Det kan fungere rigtig godt, men pas på med at lade det tage overhånd. Skriver du f.eks. størstedelen af din besked med storebogstaver, kan det blive tolket som anmassende, da store bogstaver ofte ses som den digitale pendant til at råbe.  

Det samme gør sig gældende med overdrevet tegnsætning.

Billede af to SMS-beskeder. Én hvor næsten alt tekst er skrevet med store bogstaver og en hvor kun udvalgte dele er skrevet med store bogstaver.

Emojis

SMS-formatet blev opfundet lang tid før emojien gjorde det, og derfor gælder der særlige regler, hvis du bruger emojis i SMS. En SMS-besked kan maksimalt indeholde 160 tegn, og her skulle man måske tro, at en emoji talte for ét tegn. Det er desværre ikke tilfældet, en emojifylder typisk 2-4 tegn, men de kan også fylde meget mere end det.

Samtidig overgår en besked med emojis fra GSM7-format til UCS2-format, og i sidstnævnte format kan en SMS kun indeholde 70 tegn (i stedet for de normale 160 tegn). Slutteligt er der også risiko for, at dine modtagere ikke tolker en emojis betydning på samme måde, som du selv gør det.

Selvom emojis har mange gode egenskaber, bør du altså overveje det en ekstra gang, inden du bruger dem professionelt.

Læs mere i vores artikel: Emojis i SMS: Go eller no-go?

Billede af to SMS-beskeder. èn hvor der er brugt emojis og en hvor der ikke er brugt emojis.

Opsummering

Forhåbentlig føler du dig nu godt klædt på til at skrive dine egne SMS-beskeder. Det var i hvert fald vores bud på 8 retningslinjer for, hvordan du skriver den perfekte SMS. Kombinerer du dem med vores 10 grundregler for en effektiv SMS-kampagne, er du kommet rigtig langt.

For en god ordens skyld opsummerer vi her de 8retningslinjer:

1.    Hold din SMS simpel

2.    Brug urgency til at øge engagement

3.    Hav en klar CTA

4.    Brug personalisering

5.    Fokuser på værdiskabelsen

6.    Husk lovgivningen

7.    Timing er vigtig

8.    Test, test, test.

Og pas så på med forkortelser, store bogstaver, overdrevent brug af tegnsætning samt emojis.

Husker du disse retningslinjer, har du et rigtig godt fundament for at skrive engagerende og konverterende SMS-beskeder, som dine SMS-følgere har lyst til at blive ved med at modtage.

Mangler du mere inspiration? Så kan du læsevidere i denne artikel: ”SMS-kommunikation– derfor skal du kommunikere skarpt”.

Julie Meldgård Nielsen

Forfatter

Julie Meldgård Nielsen

Head of Marketing & Communications
Med en baggrund i marketing og virksomhedskommunikation, jonglerer Julie dagligt med ord for at skabe de inspirerende tekster, du læser her på siden.
< Tilbage

Prøv inMobile gratis i 14 dage

Du får gratis SMS-beskeder til at teste med og adgang til alle funktioner i inMobile.