Sådan kan du indsamle mobilnumre igennem konkurrencer

Vi har allesammen på et tidspunkt stødt på en reklame, som opfordrer os til at sende en sms til et specifikt nummer for derved at deltage i en konkurrence. De fleste af disse ”Text-to-win” kampagner har formålet at indsamle mobilnumre til fremtidig sms-markedsføring.

Hvordan fungerer det?

En SMS-konkurrence er en simpel og effektiv måde at skabe kontakt til nye eller eksisterende kunder. For at deltage i konkurrencen, skal man typisk svare på et spørgsmål via sms og derefter sende svaret til et 4-cifret telefonnummer. Deltagelsen kan enten koste mobilbrugeren eksempelvis 1 kr. eller være gratis (kun alm. SMS-takst).

SMS-konkurrencen er nem at administrere. Det tekniske setup foregår på vores hjemmeside, hvilket gør det muligt for din virksomheds marketingafdeling at oprette konkurrencen længe før, selve kampagnen starter.

Når kampagnen skydes i gang, vil SMS’erne flyde ind, og du har nu mobilnumre, som du kan bruge i dine kommende SMS-markedsføring.

SMS konkurrencer2

Spørgsmålet er, om det virker?

Oftest vil deltagelse i en sådan SMS-konkurrence resultere i, at pågældende virksomhed senere vil kunne sende den potentielle kunde SMS’er. Dette kræver dog, at kunden har givet tilladelse til at modtage fremtidige SMS’er. Som virksomhed kan man derfor vælge enten at sende kunden et tilbud om fremtidige SMS’er i forbindelse med konkurrencedeltagelsen, som kunden eksempelvis skal besvare for at give tilladelse, eller man kan gøre det klart for kunden allerede ved deltagelse i konkurrencen, at de derved også skriver sig op til eksempelvis modtagelse af ugentlige nyhedsbreve.

Kan det betale sig økonomisk?

En SMS-konkurrence er en effektiv måde at skabe kontakt til nye og potentielle kunder. Prisen er dog værd at inkludere i sine overvejelser, da der selvfølgelig er en udgift ved at sende SMS’er til kunderne, såvel som selve præmien i konkurrencen. På den måde betaler du altså for, at nye potentielle kunder kan modtage SMS’er fra din virksomhed fremover.

Ligesom med ’følgere’ på de sociale medier og tilmeldte til et email-nyhedsbrev, hvor man på sigt kan tilknytte en værdi på hver enkel af disse, så kan du med SMS-markedsføring opnå en tilsvarende effekt og derved skabe vækst i din virksomhed. Du investerer derved i en længerevarende proces, som på sigt kan øge virksomhedens omsætning.

En SMS-konkurrence kan ikke stå alene

Det er dog ikke optimalt at lade sin SMS-konkurrence fungere alene. Det er selvfølgelig en god måde at skabe en form for ’buzz’ omkring sin virksomhed, men andet markedsføring må ikke glemmes. Det er nemlig en oplagt mulighed at lade SMS-konkurrencen samarbejde med andre platforme som eksempelvis sociale medier, hjemmeside, TV, radio og måske lokale butikker – dette kan resultere i en øget respons og derved øge antallet af deltagere i konkurrencen.

Vær gavmild med præmien!

Idéen med en SMS-konkurrence er at opbygge en form for spænding. Derfor bør præmien også være tilsvarende høj i værdi. Dette kunne være alt fra gratis produkter til billetter til spændende events. Det er også muligt at finde en måde, hvorpå alle deltagere kan vinde. Ved en sådan kampagne er præmien dog ikke særdeles stor, men alle deltagere får et positivt outcome, og det kan derved kun være godt for din virksomhed.

Et kendskab til segmentet skal selvfølgelig være med til at finde den helt optimale præmie, så der opstår sammenspil og mening mellem virksomhed, præmie og deltager.

SMS-markedsføring er det oplagte valg

Når du afslutter SMS-konkurrencen er det en god idé at afsætte tid til at evaluere på responsen. Dette kan være en hjælp til at udpege eventuelle svage punkter og derved foretage ændringer til fremtidige konkurrencer.

Vil du vide mere om SMS og
hvordan det kan benyttes?
Hent vores e-bog
Hent den helt gratis - lige nu :-)