• Jan 15 2019
  • SMS-tips, SMS-marketing

10 grundregler til en effektfuld SMS-kampagne


Vi har samlet 10 grundregler til en effektfuld SMS-kampagne, som sikrer at både du og dine kunder bliver glade – hvis kanalen altså bliver brugt rigtigt.

 

1. Send altid super skarpe tilbud

Kunder går efter de bedste tilbud. Så husk altid, at den SMS du sender ud, er et tilbud dine kunder ikke kan gå glip af. Inden du fastlægger dig på et tilbud, så spørg dig selv om det vil få kunder til at besøge din butik, få dem til checkout, booke en tid hos dig osv.

Når man spørger forbrugere, hvilke budskaber de reagerer mest på, svarer de følgende:

  • Prissensitive tilbud
  • Tidsbegrænsede tilbud
  • Produktspecifikke tilbud

Vi anbefaler derfor, at du bruger din sparsomme taletid med dine kunder til at promovere budskaber indenfor en af de 3 kategorier for at opnå størst effekt af dine SMS-beskeder.

 

2. Start din SMS-besked med dit tilbud

SMS-marketing beskeder er bygget til at være skarpe og “to the point”. Dine kunder er travle mennesker, så hvis ikke dit budskab fanger dem med det samme er du også glemt med det samme.

Placerer du dit budskab i starten af beskeden sørger du for at fange folks opmærksomhed mest muligt. Holder du samtidig din tekst skarp og “to the point”, sikrer du at dit budskab ikke forsvinder i ligegyldig underholdning.

3. Gør det eksklusivt

For at få mest muligt ud af din SMS-kampagne, så sørg for at få tilbuddet til at virke eksklusivt til den enkelte modtager. Få dine modtagere til at føle, at de har fået muligheden for at modtage noget helt specielt kun for dem. Hvis tilbuddet gælder for alle, bliver det mindre presserende og mindre attraktivt. At skabe et salg via SMS handler om at få modtageren til at føle sig unik og værdifuld for netop din virksomhed.

Gør hver SMS værd at læse. Dine kunder giver dig godkendelse til at sende dem beskeder mod forventningen om at modtage værdi fra din forretning. Sørg for ikke at sende dem vage tilbud hver uge, men udnyt i stedet hver SMS-besked til at give noget værdifuldt videre til modtageren. Dette kan være alt lige fra unikke rabatkoder, vigtige nyheder, særlige begivenheder – som alt sammen er brugbar information at dele med dine kunder.

Værd at huske:

  • Sørg for at kunden ikke støder på det samme tilbud i en annonce på Facebook eller i en ny SMS et par uger efter.
  • Unik rabatkode – det virker mere personligt hvis koden er sat sammen af vilkårlige tegn. Send f.eks. ikke “BLACK18” men i stedet “QX18TYU”.
  • Ved at inkludere modtagerens fornavn, udviser din forretning nærvær og, at det er eksklusivt for modtageren.

 

4. Skab “urgency”

Ved at tidsbegrænse dit tilbud har du en bedre forudsætning for at få en respons fra dine kunder. Dine kunder skal nok prioritere din virksomhed i deres travle hverdag, hvis bare du giver dem grund nok til det. Et tilbud er relevant, hvis der er en udløbsfrist eller hvis der er et begrænset antal og hvis dette er tydeligt kommunikeret.

Sender du for hyppigt SMS-beskeder med tilbud, risikerer du at udvande det presserende element i tilbuddene. Vi anbefaler, at du sender mellem 2-4 tilbud om måneden. Sender du mere end det, risikerer du at udvande dine tilbud og i sidste ende irritere dine SMS-modtagere.

 

5. Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed

Et af de vigtigste elementer i din SMS er at tydeliggøre, hvor dine kunder kan indløse tilbuddet. Sørg for altid at skrive, hvor tilbuddet er gældende – selv hvis du er ejer af en webshop. Dine kunder vil hurtigt miste tålmodigheden med din markedsføring, hvis du fanger deres opmærksomhed uden at fortælle dem, hvor de kan få tilbuddet.

Husk:

  • Inkluder linket til din kampagne i SMS-beskeden. Det virker altid super sjusket og uprofessionelt at skulle sende en ny SMS-besked med ”Undskyld, vi glemte linket…”
  • Pas på dine links. Gør du dine links korte, enkle og tænker på, at de skal udstråle troværdighed, vil du opleve at flere klikker sig videre.
  • Pas på med URL-shortenere. Vi anbefaler, at du ikke forkorter links med f.eks. Bit.ly. Dine kunder føler sig derved mere sikre, når de skal klikke sig videre og samtidigt kan se, at din virksomhed er afsenderen.

 

6. Husk en “call to action”

En call to action (CTA) er et vigtigt element for at få dine kunder igennem salgstragten. Det er vigtigt, at du sørger for at holde din CTA kort og simpel og nem at følge. Gå ud fra, at dine kunder ikke er interesseret og at din CTA skal få dem ud af starthullerne.

Sådan gør du:

  • Sørg for at udnytte de retoriske virkemidler, som øger konverteringsraten; få adgang til, hemmelig, begrænset tidsperiode, eksklusiv, premium osv.
  • Sørg for at udtrykke dig klart frem for smart. Når man skriver sin CTA, er det fristende at finde på et klogt udsagn eller en kæk formulering, der skal få modtageren til at reagere. Men formuler hellere din CTA-tekst klart end smart.
  • Sørg for at være specifik i din formulering om, hvad dit tilbud handler om. Hvis du f.eks. kører en kampagne med 50% på hele shoppen, så skriv hellere noget konkret som “Klik og få -50 % på hele shoppen! Gælder kun i dag.” end noget uspecifikt som “Få -50 % i dag”.

 

7. Gør dit brand navn tydeligt

Giv dig tydeligt tilkende. Ingen kan lide at modtage anonyme beskeder. Der er forskellige måder at gøre dit brand tydeligt overfor modtagerne af dine SMS-beskeder.

Afsender ID’et kan bruges til netop dette formål, men det dine modtagere læser når de åbner beskeden er selve beskeden. Derfor kan det være en god ide at afslutte SMS-beskeden med at gøre det tydeligt hvem afsenderen er.

Når du sender SMS-beskeder via inMobile kan du selv vælge dit afsender ID. Selv sender vi f.eks. som “inMobile”, så modtageren let kan se, at vi er afsender. Dette skaber troværdighed og du undgår at din virksomhed bliver opfattet som scam.

 

8. Send din SMS-besked på det rigtige tidspunkt

Hvornår skal man sende sine SMS-beskeder? Ikke for tidligt, og ikke for sent.

Marketingbeskeder bliver generelt modtaget bedst mellem kl. 8 – 21, ikke tidligere og ikke senere. Og det er vigtigt at notere, at dette er tidszonen for dine modtagere og ikke for din forretning. Så hvis du sender SMS-beskeder på tværs af forskellige lande, er det vigtigt at huske de forskellige tidszoner dine kunder befinder sig i.

Nu hvor vi kender det bedste tidsrum at sende SMS-beskeder, kan vi tale om hvornår man skal sende sine beskeder. Vidste du at 90% af alle SMS-beskeder læses indenfor 3 minutter efter de bipper ind på modtagerens mobil? Når SMS-beskeder åbnes så hurtigt efter de modtages, er det en god ide ikke at sende sine tilbud i alt for god tid. Der skal nemlig ikke gå alt for lang tid mellem, at din SMS modtages til tilbuddet, er gældende.

 

9. Undgå afmeldinger

Weekend vs. Hverdag…? Antallet af afmeldinger ved SMS-tilbud sendt i weekenden er højere end når de sendes i hverdage. Der er dog ingen gylden regel, som viser om det er bedst at sende SMS-beskeder i weekenden eller i hverdagene.

Derfor er det bedst at kigge på, hvilke tidspunkter netop din forretning oplever flest afmeldinger. Kig på din data og bliv klogere på, hvornår dine kunder helst vil høre fra dig. Kig på om det gælder specifikke dage, specifikke tidspunkter på ugen eller i weekenden. Dette er enormt værdifuld information for at bevare en god SMS-kundeklub og få mest muligt ud af din SMS-marketing.

 

10. Track din SMS-kampagne

Værdien i at benytte de rigtige links er stærkt undervurderet. Ud over det faktum, at dine modtagere slipper for at klikke rundt og lede efter dine nyheder, tilbud og historier, så er et link også et rigtig godt redskab til at tracke dine enkelte SMS-beskeders popularitet, idet du kan måle hvor mange der klikker sig ind på en specifik historie eller et tilbud via SMS-beskeden. Det gøres ved at oprette dit link med et indbygget analyseværktøj, der hurtigt kan give dig et overblik over, hvor ofte der bliver klikket på det pågældende link. Værktøjet beregner hvor mange, der klikker sig ind på din hjemmeside via linket i SMS-beskeden hvilket giver dig et overblik over hvor godt din SMS-marketing rent faktisk fungerer.

Med et utm-tag i dit link kan du identificere den trafik, der stammer fra en bestemt SMS-besked, som er en del af en bestemt kampagne. Du kan dermed se, hvor meget din SMS-besked har bidraget til det samlede kampagneresultat.

Er du ejer af en webshop, er det vigtigt at få opsat e-handelssporing på din Google Analytics konto. Denne sporing giver dig mulighed for at se, hvor meget du har omsat for – ret relevant.

Benytter du dig af en rabatkode i din SMS-kampagne, giver det dig mulighed for at se, hvor mange som har benyttet sig af koden og dermed hvor godt din SMS-besked har performet. Rabatkoden skal være unik for den specifikke kampagne. Bruger du den samme rabatkode til dine kampagner, mister du overblikket over hvordan den enkelte kampagne har performet.


Prøv inMobile gratis i 14 dage

Du får gratis SMS-beskeder til at teste med og adgang til alle funktioner i inMobile.