Hvornår skal man sende SMS-beskeder?

Vi bliver ofte spurgt om, gode sendetidspunkter for SMS-beskeder – særligt indenfor marketing budskaber. Til det er svaret ikke for tidligt, og ikke for sent.

Ikke for tidligt, og ikke for sent
Det er ikke en hemmelighed at mange sover med deres mobil og bruger den som deres vækkeur. Sender du din SMS-besked for tidligt om morgenen risikerer du, at din SMS går hen og bliver en tidlig opvågning og dermed afgiver en negativ reaktion hos modtageren. Og i et modsat scenarie, hvor du har valgt at sende dine SMS-beskeder afsted kl. 22, kan dine beskeder ende med at blive læst lige inden sengetid og dermed for sent til at afgive en respons fra modtageren.

Marketingbeskeder bliver generelt modtaget bedst mellem kl. 8 – 21, ikke tidligere og ikke senere. Og her er det vigtigt at notere, at dette er tidszonen for dine modtagere og ikke for din forretning. Så hvis du sender SMS-beskeder på tværs af forskellige lande, er det vigtigt at huske de forskellige tidszoner dine kunder befinder sig i.

Nu hvor vi kender det bedste tidsrum at sende SMS-beskeder, kan vi tale om hvornår man skal sende beskederne. Vidste du at 90% af alle SMS-beskeder læses indenfor 3 minutter efter de bipper ind på modtagerens mobil? Når SMS-beskeder åbnes så hurtigt efter de modtages, er det en god ide ikke at sende sine tilbud i alt for god tid. Der skal nemlig ikke gå alt for lang tid mellem, at din SMS modtages, til tilbuddet er gældende. Modtageren skal have mulighed for at reagere nu og her, så man ikke spilder sin dyrebare taletid med kunden.

Weekend vs. Hverdag
Når det gælder marketing beskeder, er det ikke helt ligegyldigt om kalenderen siger tirsdag eller søndag. Antallet af afmeldinger ved SMS-tilbud sendt i weekenden er højere end når de sendes i hverdage. Der er dog ingen gylden regel, som viser om det er bedst at sende SMS-beskeder i weekenden eller hverdagene. Derfor er det bedst at kigge på, hvilke tidspunkter netop din forretning oplever flest afmeldinger. Kig på om det gælder specifikke dage, specifikke tidspunkter på ugen eller i weekenden. Dette er enormt værdifuld information for at bevare en god SMS-kundeklub og få mest muligt ud af din SMS-marketing.

Mærkedage
Særligt når det gælder marketing-beskeder, kan det for nogle virksomheder lønne sig at planlægge udsendelser af SMS-beskeder i forbindelse med særlige mærkedage.

Op til dage såsom lønningsdag, udbetaling af børnepenge, overskydende skat, feriepenge mv. har folk tanket deres forbrugsbudget op igen og købsbarrieren er nedsat markant. Andre oplagte dage, hvor kunder automatisk er købsparate er f.eks. dage som Black Friday, Cyber Monday, januarudsalg, fødselsdag mv. Det er netop på sådanne dage, at folk glædeligt modtager SMS-beskeder med marketingindhold. De ønsker tilbud og forventer, at de bliver vist til dem uden, at de aktivt skal lede efter dem.

I bund og grund handler det om ikke at spilde gode tilbud på dage, hvor dine kunder ikke er købsklare, men i stedet at sørge for at planlægge SMS-beskederne i en årskalender, så oplagte muligheder ikke forspildes på grund af manglende planlægning.

Gode sendetidspunkter for service-beskeder
Svaret til hvornår man skal sende sine SMS-beskeder – altså ikke for tidligt, og ikke for sent – er stadig gældende når man er afsender af service SMS-beskeder. Her er der tale om beskeder med påmindelser om aftaler hos f.eks. frisøren, tandlægen, restauranten mv. Du har sikkert selv prøvet det; man ligger i sengen og er lige faldet i søvn, pludselig bipper der en SMS-besked ind og man rækker ud efter mobilen – det kunne jo være en vigtig SMS fra veninden – men nej, det var blot en påmindelse om din tid hos lægen i morgen kl.10. Havde man valgt at sende denne SMS enten kl. 20 aften før aftalen eller kl. 8 på dagen for selve aftalen, havde det i stedet resulteret i en påskønnelse fra modtageren om reminderen af sin aftale og ikke en brat opvågning fra en “ligegyldig” SMS.

Ikke kun sendetidspunktet, men også hyppigheden er vigtig
For at opnå en optimal effekt og respons på dine SMS-beskeder, er det vigtigt også at tage hyppigheden af udsendelser med i planlægningen.

Når man taler om hyppighed for SMS-udsendelser, er der 3 regler som gælder:

  • Send ikke hver dag
  • Send mellem 2-4 gange om måneden
  • Det handler om kvalitet fremfor kvantitet

Ovenstående regler gælder selvfølgelig ikke i alle tilfælde – bruger du f.eks. SMS som en intern kommunikationskanal i din virksomhed er det jo en helt anden situation og helt afhængig af behov og kultur i den specifikke virksomhed. Men taler vi f.eks. SMS-beskeder med marketingindhold giver de 3 regler et godt rammesæt at navigere indenfor.

Det handler i langt de fleste tilfælde at man sætter sig i modtagerens sted og tænker på, hvornår man selv ville sætte pris på at modtage dine SMS-beskeder. Og har man stadig svært ved at forestille sig, hvornår modtagerne ville sætte pris på beskederne, kan man i stedet kigge på sin data. Kig f.eks. på hvornår er der flest afmeldinger eller hvilke beskeder havde flest link-kliks.

Har du stadig spørgsmål til gode sendetidspunkter, er du altid velkommen til at tage fat i vores support som altid sidder klar med sparring.
Ring på +45 88 33 66 99 eller send is en mail på support@inmobile.dk

Vil du vide mere om SMS og
hvordan det kan benyttes?
Hent vores e-bog
Hent den helt gratis - lige nu :-)