Mobilbetaling, indholdstakserede sms'er, to landskaber, mobil med dankort i og minihelikopter der løfter en mønt

Mobilbetaling – hvad betyder det for dig?

Artikelserie | 2 af 3 | Mobilbetaling

Mobilbetaling, SMS-betaling, indholdstaksering eller indholdstakserede/overtakserede tjenester. Kært barn har mange navne. Helt generelt så dækker det over en tjeneste, som du køber via din mobil og som opkræves via din mobilregning.

Hvis du læser med videre, så lærer du mere om:


Hvad er indholdstakserede tjenester?
Indholdstakserede SMS’er eller tjenester kan være:

  • Digitale tjenester som abonnementer, mobilspil, donationer, konkurrencer, afstemninger, billeder og ringetoner
  • Fysiske tjenester som togbilletter, busbilletter, parkering og andre tjenester, hvor du bruger din mobil til at betale for tjenesten

En indholdstakseret tjeneste er en tjeneste, vare eller service, som du køber via sms. For eksempel ved at sende en sms til numre som 1245 eller 1991. Prisen for de indholdstakserede tjenester bliver trukket fra din mobilregning.

Hvem udbyder indholdstakserede tjenester?
Indholdstakserede sms’er udbydes af en række forskellige udbydere, såkaldte indholdsudbydere  (dem har vi allerede skrevet lidt om i denne artikel).

Hvordan køber jeg en indholdstakseret tjeneste?
For at købe en indholdstakseret tjeneste skal du typisk sende en sms med en bestemt kode (fx DANS 5) til et firecifret nummer (fx 1245).

Du hæfter for alt forbrug på din mobiltelefon, inklusive indholdstakserede tjenester. Det gælder også, hvis du overlader brugen af din mobil til andre.
Nogle tror (fejlagtigt), at hvis de har fri SMS i deres mobilabonnement, så koster disse services ikke noget. Men det er ikke tilfældet – du vil altid blive opkrævet et ekstra beløb for at benytte indholdstakserede SMS’er – uanset din abonnementsform.

Du har normalt 14 dages fortrydelsesret, når du bestiller en indholdstakseret tjeneste. Visse indholdstakserede tjenester fungerer ligesom et abonnement og kræver derfor, at du selv aktivt afmelder servicen, før den stopper med at trække penge fra din saldo.

Hvordan afmelder jeg en indholdstakseret tjeneste?
Der er to måder. Du kan enten:

  1. Følge proceduren angivet i sms’en
    Indholdsudbyderen er forpligtet til at angive prisen samt informere om, hvordan du afmelder sms’erne: kodetekst + STOP (f.eks. “DANS STOP”).
  2. Kontakte udbyderen som kan afmelde dig, så du fra dags dato ikke længere modtager beskeder

 

Billede af to sms'er og en mobilregning

 

Som regel kan du se på din forbrugsoversigt, hvilket nummer der opkræver dig for tjenesten. Kontakt udbyderen på det telefonnummer, som er oplyst i listen. Hver udbyder har et 4-cifret servicenummer.
Men ellers kan du også kontakte dit teleselskab, som kan slå indholdsudbyderen op.

Når du opsiger en abonnementslignende tjeneste, har du krav på at modtage bekræftelse på opsigelsen. Hvis det ikke virker, skal du kontakte udbyderen af tjenesten for at afmelde dig.

Kan jeg klage over indholdstakserede tjenester?
Hvis du er utilfreds med indholdet i en indholdstakseret tjeneste, kan du altid henvende dig til leverandøren af indholdet.

Hvordan spærrer jeg for køb af indholdstakserede tjenester?
Hvis du ønsker at få dit abonnement spærret for køb af indholdstakserede tjenester, skal du kontakte kundeservice hos dit teleselskab. En spærring har først effekt fra næste gang, du skal betale for en indholdstakseret tjeneste. Hvis du abonnerer på en forudbetalt tjeneste vil leveringen fortsætte, indtil du skal betale næste gang.

Hos de fleste teleselskaber kan du også sætte et forbrugsloft på, som også virker i forhold til mobilbetaling. Hvis du har oprettet et forbrugsloft til dit mobilabonnement, og den aftalte beløbsgrænse er nået, vil du ikke kunne modtage eller betale via indholdstakserede sms’er eller mms’er.

Vil du vide mere om SMS og
hvordan det kan benyttes?
Hent vores e-bog
Hent den helt gratis - lige nu :-)