• Jan 20 2015
  • SMS-funktioner

Shortcodes og keywords – hvad er nu det?


SMS markedsføring og kommunikation er både simpelt, billigt og let at gå til, men af og til vil du støde på nogle begreber, som måske ikke umiddelbart giver mening.

Der er især to begreber, som du bør have kendskab til, når du benytter SMS-beskeder i din markedsføring og kommunikation: shortcodes og keywords. Du har med stor sandsynlighed allerede stiftet bekendtskab med begge begreber, hvis du har deltaget i SMS-konkurrencer eller støttet velgørende formål via din mobil. Men hvad er henholdsvis en shortcode og et keyword, og hvordan fungerer de egentlig i praksis?

Hvad er en shortcode?

En shortcode er det telefonnummer, som gør det muligt at modtage SMS-beskeder fra dine kunder eller slutbrugere i vores system.

I Danmark benytter vi typisk firecifrede shortcodes. Inmobiles danske kunder er tilknyttet shortcoden 1245. Det er via denne shortcode at en bruger via en SMS-besked kan tilmelde sig din kundeklub, indløse en kupon, støtte et velgørende formål, deltage i en SMS-afstemning etc. Brugeren opretter blot en ny SMS-besked på sin mobil og adresserer den til telefonnummeret 1245. På fuldstændig samme måde, som når du ønsker at sende en SMS til din ven, mor, far eller en helt fjerde person.

Ved afsendelse lander den således i vores system, hvorefter den sendes videre til den aktuelle kunde. Her kommer dit keyword så ind i billedet.

Hvad er et keyword?

Det er keywordet der afgør hvem der skal modtage mobil-brugerens SMS-besked eller hvilken SMS-kampagne/kundeklub denne skal tilknyttes. Brugeren starter SMS-beskeden med dit keyword, og sender SMS-beskeden til 1245. Se billedet og eksemplet nedenfor.

Eksempel på reklame

En kunde ønsker at tilmelde sig din kundeklub og har set på bagsiden af en bon fra din forretning, en plakat, en reklame etc. – at han kan gøre dette via en SMS-besked.

Eksempel på reklame: ”Tilmeld dig vores kundeklub og modtag fede tilbud: Send en SMS-besked med teksten INMOBILE til 1245. Koster kun alm. sms-takst.”

Alt kunden skal gøre nu er at oprette en ny SMS-besked på sin mobil, sende den til telefonnummeret 1245, skrive INMOBILE i tekstfeltet og trykke send. SMS-beskeden ryger derved direkte ind i Inmobiles system, som via det indtastede keyword identificerer hvilken kunde/kampagne SMS-beskeden er tiltænkt. Dernæst aktiveres den funktion, der er tiltænkt dit keyword. Er der fx tale om en tilmeldings-SMS til din kundeklub, vil din kunde blive tilmeldt din kundeklub samt modtage en bekræftelse i en SMS-besked.


Prøv inMobile gratis i 14 dage

Du får gratis SMS-beskeder til at teste med og adgang til alle funktioner i inMobile.