• Mar 10 2014
  • E-commerce

Sådan øger du salget i din webshop ved brug af SMS


Sådan øger du salget i din webshop ved brug af sms’er

Webshops skyder konstant frem og der er stor konkurrence om de købelystne kunder. Interiør, børnetøj, mode, sko, sportsbeklædning; der er tusinde danske webshops inden for hvert område. Det er derfor ikke længere tilstrækkeligt blot at udbyde nogle varer. Man skal også gerne have en brugervenlig side, der er nem at navigere rundt på ligesom at reklame, sociale medier og SEO er vigtige parametre. Når man starter en webshop op i dag, eller ønsker at udvikle sin nuværende, skal man konstant forbedre website og kommunikation, så kunderne vælger at besøge netop dig frem for konkurrenterne.

Kigger din kunde forbi din webshop mere end en gang?

Én ting er, at en kunde handler hos din en enkelt gang. Men vil det ikke være fedt, hvis de kom igen og hvad skal der til for at de kommer tilbage? Vi har tidligere skrevet et blogindlæg om hvordan man får loyale kunder, hvilket vi håber du kan finde inspiration i. Der findes dog også tricks til, hvordan du simpelt og effektivt kan bruge sms’er til at øge dine kunders besøg men også det samlede køb, de handler for.

Sådan kan du med fordel anvende SMS-kommunikation

SMS’er kan anvendes på mange måder, heriblandt både som servicemeddelelser til kunder efter endt køb men også i markedsføringssammenhænge. Har du nogensinde hørt om kundeklubber? Selvom du har og måske, mest af alt, associerer det med fysiske butikker, kan det faktisk også gavne din webshop. Du har endda en fordel i forhold til de fysiske butikker, da dine kunder allerede registrerer oplysninger ved køb.

  • Sørg for at spørge om tilladelse til at sende dine kunder en SMS, hvis det skal bruges i reklamesammenhænge. Præcis ligesom når du spørger om tilladelse til at sende nyhedsbrev ud. Lav en boks kunderne kan tikke af og du har allerede udgangspunkt for en stor kundeportefølje.
  • Sørg for at brande din SMS-løsning godt. Du kan eventuelt skrive; ”Kryds feltet af, hvis du er interesseret i at modtage rabatkuponer og SMS’er om før-udsalg, nyheder i webshoppen på din tlf. Så er du den første, der får kendskab til alle vores gode tilbud”. Hvem vil ikke gerne have den fordel? Kunden vil gerne føle sig værdsat og kommunikation via mobilen er langt mere personlig end e-mail, hvilket både sikrer dig et godt forhold til dine kunder men også at de faktisk læser dine budskaber.
  • Når du ønsker at kontakte de kunder, der har takket ja til at modtage SMS’er fra din webshop, så husk at overveje indholdet nøje. Det er ikke noget man sammenfatter på 2 min. Prøv at gør det relevant. Har du et godt tilbud på regntøj til børn, så kan du eksempelvis skrive; ”Er du også træt af det kedelige vejr og at dine børn konstant bliver sjaskvåde, når de er ude af lege? Så kig forbi shopping4kids og få 50% på alt regntøj. Tilbuddet gælder indtil mandag. Hilsen shopping4kids”.
  • Læg en SMS-strategi og hav en ansvarlig medarbejder tilknyttet, så I ikke kommer til at skrive flere samtidigt. Det duer jo ikke at kunden får modstridende sms’er eller bliver spammet. Bliv enige om hvornår, hvor ofte og hvad I vil skrive til kunden. Så er I sikre på kunden værdsætter jeres henvendelser og faktisk ser det som en ekstra service.
  • SMS’er kan også anvendes som servicemeddelelser. Ønsker du at fortælle dine kunder, hvornår deres varer blev sendt og hvornår de kan afhente dem? Så overvej denne form for service. Det kan ikke på samme måde, som SMS-marketing, måles direkte på bundlinjen, men det gør dog ikke service-sms’er mindre vigtige. Jo mere bekvem og serviceret kunderne er, jo bedre en oplevelse får de. Det resulterer i word-of-mouth, altså den bedste markedsføring man kan opnå som virksomhed. På længere sigt vil det være ganske rentabel og give en god ROI.

Prøv inMobile gratis i 14 dage

Du får gratis SMS-beskeder til at teste med og adgang til alle funktioner i inMobile.