• Maj 27 2015
  • Cases

Kan man sælge biler via SMS?


Som bilforhandler arbejder du med væsentligt større transaktioner og længere beslutnings – samt købsprocesser end mange andre brancher. Men det betyder ikke, at du ikke kan få glæde af SMS-markedsføringens mange fordele.

Det er selvfølgelig de færreste, der køber ny bil pga. en SMS, men en lille tekstbesked kan faktisk spille en ganske afgørende rolle i købsprocessen (og alt det, der kommer efterfølgende) når en potentiel kunde er på jagt efter en ny bil.

Med SMS’er får du, som bilforhandler, et medie til at kommunikere med potentielle såvel som tidligere kunder. Du kan endda inddele dine SMS-kunder i flere segmenter, så du kan sende info om specifikke tilbud og invitationer til events til de kunder, der aktivt har vist interesse for at modtage info herom, idet de selv skal tilmelde sig din SMS-service.

Undgå at miste dine potentielle kunder

Lad os tage et eksempel. En kunde er ude at ose efter ny bil, men har langt fra besluttet sig for, hvorvidt han overhovedet vil købe ny bil, hvilken bil han vil have samt hvilken forhandler han vil benytte. Han viser måske interesse for en eller flere bestemte biler, men er endnu kun på det stadie, hvor han gerne selv vil kigge og trækker sig derfor tilbage, hvis du tilbyder ham hjælp eller vejledning.

Han er ganske enkelt ikke klar til at tage hul på købsprocessen, og som forhandler kan du kun trække dig tilbage og krydse fingre, ikke?

Ikke nødvendigvis! Via SMS’er kan du nemlig tilbyde din potentielle kunde information og tilbud på netop den eller de biler, som han har vist interesse for. Sæt fx et klistermærke eller et skilt på dine udstillingsbiler med en tekst a la ”Vil du vide mere om bilen? Send en SMS med teksten ”Audi TT” til 1245, så sender vi dig SMS’er med relevant info samt aktuelle nyheder og tilbud på bilen”. Er kunden interesseret tilmelder han sig din SMS-service, og du er et skridt nærmere et salg.

SMS-kommunikation er i dette tilfælde nemt og uforpligtende for kunden, der endnu ikke er klar til at snakke om at købe. Og det er super smart for dig, der hurtigt kan opbygge et netværk af potentielle kunder hvis interesser og præferencer du nu kender, og som du dermed kan skræddersy tilbud og events ud fra – og du kan reklamere for dem uden at virke påtrængende, for kunderne har selv tilmeldt sig din SMS-tjeneste.

Øg tilfredsheden blandt nuværende og tidligere kunder

Når et salg er gennemført og din kunde forlader forretningen med sin nye bil, begynder processen med at fastholde kunden og sørge for at han forbliver tilfreds med sit køb – helt indtil næste gang han skal have ny bil.

Bilen får bl.a. brug for service, den skal måske have nyt udstyr, nye dele eller den skal til reparation. Selvom du har et værksted tilknyttet din forretning, er din kunde ikke tvunget til at benytte dine værkstedsservices. Men med SMS’er kan du faktisk gøre det attraktivt for din kunde at benytte dit værksted og desuden øge din kundes generelle tilfredshed med dig som forhandler.

Send fx kunden SMS’er med information og nyheder om netop hans bil, send gode tips til vedligehold af bilen eller info om vejrforhold, som kan have indflydelse på kundens sikkerhed samt bilens køreegenskaber. Du kan ligeledes sende kunden påmindelser om serviceeftersyn, sende en SMS når bilen er klar til afhentning fra værksted eller når der er tilbud på ekstraudstyr.

Prøv vores SMS gateway gratis i 14 dage

Overvejer du at prøve SMS-kommunikation og –markedsføring? Du kan prøve inMobile gratis i 14 dage, så du kan finde ud af, om det er noget for dig og din forretning. Det er ganske uforpligtende, og vi hjælper dig naturligvis godt i gang.


Prøv inMobile gratis i 14 dage

Du får gratis SMS-beskeder til at teste med og adgang til alle funktioner i inMobile.