• Mar 13 2014
  • SMS-marketing

Hvorfor netop du skal huske content marketing i kommunikationen


Content marketing er på alles læber med lidt interesse for kommunikation og branding. Det er et af 2013’s største buzzwords og med god grund. Alt for længe har der været fokus på selve udformningen af reklamefremstød. Det har desværre medført, at mange virksomheder har glemt det essentielle; selve indholdet og budskaber.

Man kan pakke et budskab nok så flot ind, men hvis indholdet ikke er tilpasset modtagerne, eller ikke er relevant, vil det gøre mere skade end gavn. Det samme gør sig gældende, når du skal sende SMS’er ud til dine modtagere.

SMS’er og content marketing bør forenes

Mange har tendens til at antage, at indholdet ikke er vigtigt i sms’er. De er jo alligevel så korte og anses ofte slet ikke som et professionelt kommunikationsværktøj. Content marketing kommer her ind i billedet, da det optimale er at søge væk fra traditionel reklame og fokusere på at opbygge langsigtede kunderelationer via relevant og attraktivt indhold. Forestil dig, at du modtager en SMS fra en kundeklub du er tilmeldt. Tilbuddet passer slet ikke til dig og rammer helt forkert. Du afmelder tjenesten med det samme og føler dig irriteret. Virksomheden har jo tydeligvis ingen ide om dit behov eller hvad der er relevant for dig. For virksomhedens side betyder det en tabt kunde og i værste tilfælde dårlig omtale.

Sådan inddrager du content marketing i din sms-kommunikation

Man kan inddrage content marketing på flere forskellige måder. Fælles for dem alle er, at du skal virke oprigtig. Ja, det er en del af din strategi at øge kundernes loyalitet og få dem til at synes om dit brand, så du overgår konkurrenterne. Men det skal ikke skinne igennem, selvom både du og kunderne ved det. Ud med massekommunikation og ind med tilpasset kommunikation møntet på forskellige målgrupper.

Måske du kan finde inspiration i Inmobiles nedenstående råd om content marketing i sms’er:

  • Content marketing kræver, at du har en god basisviden om dine kunder. Vores sms-tjeneste gør det muligt at segmentere på køn og post nr. Vil du yderligere segmentere og præcisere dit budskab, skal du udarbejde kundelister, hvorefter du nemt overfører dem til vores system.
  • Tænk over udformning af sms’en. En sms er kort og derfor stiller det høje krav til levering af budskaber på en præcis måde. Det kan dog også være en fordel. Jo mere tydelig du er, jo større chance er der for at du aktiverer dine kunder.
  • Din sms læses kort tid efter modtagelse. Dine sms’er skal derfor helst afspejle nutiden. Er det koldt udenfor i dag og sælger du overtøj, så skriv eksempelvis til dine kunder, at de skal komme forbi butikken i dag, hvor I har nedsat jakker med 20 %. Er du en bilforretning og kan du se via vejrudsigten, at sneen er på vej? Så skynd dig at send en sms og tilbyd dine kunder øjeblikkelig drop-in udskiftning af sommerdæk, hvis de kommer samme dag. Din indsats vil derved også kunne måles direkte på bundlinjen.
  • Effektiv content marketing resulterer i mere tilfredse og loyale kunder. Det kan for nogen godt virke abstrakt, da de fleste bare gerne vil øge salget nu. Men trofaste kunder vil anbefale din forretning til andre og på længere sigt vil det generere vækst. Derfor må du aldrig nedprioritere indholdet.
  • Content marketing skal gennemsyre hele din virksomhed og afspejle både identitet og værdier. Det er ikke noget en enkelt medarbejder alene mestrer. Jo mere entydighed på tværs af jeres virksomhed, jo nemmere er det, at skabe relevant indhold for alle modtagere.

Prøv inMobile gratis i 14 dage

Du får gratis SMS-beskeder til at teste med og adgang til alle funktioner i inMobile.