• Dec 09 2014
  • SMS-marketing

Har du husket at bede om lov?


Som webshop-, virksomheds- eller forretningsejer er du naturligvis afhængig af dine kunder. Gamle såvel som nye. Der skal ofte sættes store sejl ind for at få din kundedatabase til at vokse, samt skabe loyale kunder, der vil købe dine produkter eller services igen og igen.

Benytter du både SMS- og email-nyhedsbreve, når du skal nå ud til dine kunder? Fedt, hvis du gør! Men har du husket at bede dine kunder om lov til at sende dem begge dele?

Ofte tilmelder dine kunder sig måske én af dine kanaler som udgangspunkt. Når de gør dette, giver de dig lov til at sende fx SMS’er med reklameindhold. Og når nu du har dem i din fold, så kan du vel også lige så godt sende dem dine email-nyhedsbreve… Eller kan du? Det korte svar er NEJ!

Et sign-up til én af dine nyhedskanaler er ikke lig med et sign-up til dem alle. Medmindre du, i forbindelse med tilmeldingen, beder kunden tage stilling til hvorvidt han eller hun også vil modtage fx dine email-nyhedsbreve.

Ulovlige nyhedsmails og SMS’er udløste bøde på 800.000 kr.

En kunde, der modtager reklamer som han eller hun ikke selv har tilmeldt sig eller givet samtykke til at modtage, har ret til at klage til Forbrugerombudsmanden. Forbrugerombudsmanden danner sig et overblik sagen og bedømme om der er grundlag for en bøde.

Det var netop det, der skete for virksomheden SmartGuy/Stylepit, der efter at have sendt et betydeligt antal ulovlige SMS’er og emails til kunder, der ikke havde tilmeldt sig disse, har modtaget en bøde på 800.000 kr. for spam. DSB fik i 2010 en tilsvarende bøde, efter at have udsendt 200.000 SMS-beskeder uden modtagernes samtykke.

Én fugl i hånden…

Mobilen er en meget personlig enhed, og retten til at sende dine kunder SMS’er skal ikke behandles med lethed. Hos inMobile har vi med vores 7 års erfaring lært, at de bedste kunder er dem, der selv har anmodet om at modtage reklamer via SMS. Det er disse kunder, der gerne vil forholde sig til dine tilbud, deltage i dine konkurrencer og møde personligt op i din butik, når du har et godt tilbud eller event. Og helt ærligt, det er væsentligt federe at have 100 af denne type kunder, end at have en database med 100.000 kunder, der ikke ønsker at være på din modtagerliste.


Prøv inMobile gratis i 14 dage

Du får gratis SMS-beskeder til at teste med og adgang til alle funktioner i inMobile.