• Jan 11 2015
  • SMS-trends

Har danskerne droppet nytårs-SMS’erne?


Du skal ikke huske mange år tilbage, hvis du vil mindes tiden, hvor SMS’erne nærmest stod i kø for at lande i din indbakke ved midnatstid nytårsaften. Ved årsskiftet i 2011 sendte danskerne intet mindre end 14 mio. SMS’er inden for et tidsrum på 6 timer nytårsaften. Da 2014 blev til 2015 kunne vi ifølge Telenor, 3 og Telias trafik-tal se fald på over 10% i forhold til årsskiftet 2013/2014.

Men hvad så?

Er vi blevet for dovne elle ligeglade til at ønske hinanden godt nytår? Det er heldigvis ikke tilfældet! Vi har i dag langt flere muligheder tilgængelige, når vi vil sende hinanden hilsner, hvad enten det er tekst, billede, video etc.

Instagram, Snapchat, Facebook, Twitter – you name it – er smarte værktøjer, der i denne henseende giver mange af de samme muligheder som en SMS. Sæt dette sammen med muligheden for at dele én hilsen med hele dit netværk via de sociale medier, ja så er det ikke underligt SMS’en af og til vælges fra. Her komplementerer de sociale medier ligeledes den moderne forbrugers ønske om at være synlig online – lige nu, lige her, og der skal gerne nogle ”likes” til – hvor SMS’en faktisk bliver mere personlig, idet den selvsagt kun kan åbnes af de personer den sendes til.

Vi bruger stadig SMS’er flittigt nytårsaften

Ifølge Lars Thomsen, som er kommerciel direktør hos Telenor, er danskerne dog stadig flittige på mobiltasterne nytårsaften: ”Traditionen tro er der ekstra tryk på beskeder og billedbeskeder lige ved årsskiftet, men generelt ser vi, at danskerne er rundhåndede med både beskeder og billeder hele dagen igennem og frem til den lyse morgen.”

Intet tyder på, at danskerne har droppet nytårshilsnerne via SMS’er, men vi vil i de kommende år kunne forvente at nytårsbeskederne bliver spredt ud over de mange medieplatforme, som vi qua vores smartphones har lige ved hånden.

Rigtig godt nytår!


Prøv inMobile gratis i 14 dage

Du får gratis SMS-beskeder til at teste med og adgang til alle funktioner i inMobile.