• Apr 06 2016
  • SMS-tips

Fem tips til at komme i gang med at bruge SMS'er


Vidste du, at kun få virksomheder anvender sms’er, når de skal nå ud til modtageren? Tallet er stigende, men alligevel har kun et fåtal fået øjnene op for sms’ers effektivitet, når der skal kommunikeres ud. Og det er på trods af, at sms’er har eksisteret i mere end 20 år og er en af de mest anvendte kommunikationskanaler i dagligdagen. Der foreligger altså et kæmpe potentiale ved at bruge sms’er, men hvordan skal man lige gribe det an?

Her får du fem tips til at komme i gang med at bruge sms’er i din kommunikation:

1) Hvordan får du din målgruppes opmærksomhed? 98 % af danskerne læser en sms inden for kort tid. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at du nemt kan få dit budskab ud. Overvej nøje, hvad der er vigtigt at få sagt og sæt det i forhold til dine modtagere. Hvad tror du vil fange netop din målgruppes opmærksomhed? Læg en strategi og handel derudfra.

2) Har du tænkt over budskabet? Jo mere præcist og tydeligt dit budskab er, des bedre. Danskerne har travlt og ikke tid til at læse lange sms’er, da det, i værste tilfælde, kan resultere i, at de sletter dem, inden de er nået til bunds. Tænk især over den første sætning, da den skal tiltrække modtagerens opmærksomhed. Hop direkte til pointen, og forsøg at tænke uden for boksen.

3) Hvor ofte vil du sms’e dine kunder? Spam ikke dine modtagere med sms’er, blot fordi du kan. Hellere færre sms’er tilpasset modtagerne end en masse generelle sms’er sendt ud til alle. Vores simple online-platform gør det muligt at segmentere på både køn og post nummer, og skal du eksempelvis sende ud til medarbejdere, kan du selv oprette lister og gruppere dem ud fra eksempelvis afdelinger.

4) Er du opmærksom på den gældende lovgivning? Husk at der er en lovgivning i henhold til sms-tjenester, som skal overholdes. Er du en velgørende organisation, skal modtageren have en besked retur, hvor man bekræfter, at mobilbrugeren har doneret penge (det sætter vi op for dig helt automatisk). Anvender du sms’er til markedsføring, er det vigtigt, at du har fået tilladelse til at sende sms’er ud i første omgang, og at du giver modtagerne mulighed for at stoppe tjenesten igen (det sætter vi selvfølgelig også op for dig helt automatisk). Tillid er altafgørende, så husk reglerne.

5) Tænker du over hvornår sms’er udsendes? Det er nemlig de færreste, der gør dette, men det kan være meget effektivt at ramme modtagerne, når de har tid og overskud. Skal du sende et tilbud ud til en kunde, så forsøg at gøre det i hverdagene, hvor modtageligheden er størst. Skal du derimod udsende en øjeblikkelig servicemeddelelse til dine medarbejdere, eller andre relevante personer, så gør du det selvfølgelig øjeblikkeligt. Tirsdag og onsdag skulle eftersigende være gode dage, da modtageren føler sig energisk og fuld af mod på den kommende uge.


Prøv inMobile gratis i 14 dage

Du får gratis SMS-beskeder til at teste med og adgang til alle funktioner i inMobile.